23. marraskuuta 2014

ONNELLISUUS ON SUHTEELLINEN KÄSITE

Mitä on onnellisuus, ja mistä se kumpuaa? Tota mä oon nyt tässä pohdiskellut. Ihmiset tuntuu ettivän sitä joka paikasta, mukaan lukien minä. Kaikista vaikeinta koko hommassa on varmaan se, että jotkut ei edes tiedä, mikä sitten tekis onnelliseks. Hetkellisesti se voi tulla vaikka uudesta vaatteesta, hyvästä ruoasta taikka kivasta hetkestä kaverin kanssa. Mut miten sitten määritellään onnellisuus noin ihan ylipäätään elämässä? Kuinka monta kertaa päivässä pitäis olla niitä hyviä hetkiä, että voi rehellisesti sanoa olevansa onnellinen ja varsin tyytyväinen elämäänsä. Onko onnellisuus vaan hetkellinen euforinen tunne, vai voiko se olla pysyvää? Tää on ehkä yks sellasista jutuista, mitä ei pitäis liiemin pohtia, taaplata eteenpäin vaan asenteella "elät vaan kerran". Jostain syystä mä oon kuitenkin tällänen pohdiskelija, ja tykkään purkaa sitä mitä mä ympärilläni nään.

IMG_6237 Onnellisuus ja rakkaus. Onko ne suoraan linkitettyinä toisiinsa, tarviiko ihminen aina jonkun jota rakastaa ollakseen onnellinen? Näin yksinolon suosijana voin kyllä sanoa, että ei se ehkä aina oo se juttu. Tottakai itekin "tykkää" nappia painaneena "relationship goals" -kuville tulee sellanen illuusio, että varmaan tollanen korjais kaiken mikä puuttuu elämästä tai on epäkunnossa. No mut onko se niin, vai onko se sit vaan niitä yksittäisiä hetkiä. Kertokaa mulle seurustelijat, onko teidän onnellisuustaso noin ylipäätään korkeempi, kun teillä on oma kulta kainalossa?

IMG_9351 Mä en osaa ainakaan omasta elämästä määritellä yhtä tiettyä astetta onnellisuudelle. Mulla se ainakin hyppii aivan laidasta laitaan. Jokatapauksessa on asioita, mitkä lähes poikkeuksetta saa mut todella hyvälle päälle. Kaikista parhaimmat on kuitenkin niitä spontaaneja juttuja, joihin et oo voinu ite vaikuttaa. Mun mielestä onnellisuus on elämän tarkotus ja tavote. Sitä ei saa hakemalla hakea, muttei myöskään torjua. Ikinä ei sais katua mitään sellasta, mikä on joskus sut tehny onnelliseks.

IMG_9229 Loppuun mä ajattelin listata sellasia asioita, mitkä ainakin hetkellisesti tekee mut hyvin onnelliseks.

   ♥ Kun mun koira hyppä illalla sänkyyn, ja käpertyy peiton alle mun masun kohalle.
   ♥ Kun heräät aamulla kovaan nälkään ja tiedät, että jääkaapissa on parhaat ainekset aamupalalle sekä nauhalla hyvä leffa oottamassa.
   ♥ Kun tuut rankan päivän jälkeen himaan ja heität jumpperin päälle ja villasukat jalkaan.
   ♥ Se kun tiedät, että on hyvä päivä tulossa ja saat laittautua kaikessa rauhassa kotona.
   ♥ Kun oot tosi väsynyt koulussa, ja saat kuulla että vikat tunnit on peruttu.
   ♥ Kun joku sanoo sulle erikoisen kohteliaisuuden odottamatta.
   ♥ Kun oot suorittanu jotain mihin et uskonu itekään pystyväs. (Esim 7,5km juoksu wouwou!!)
   ♥ Kun oot sellasen ihmisen seurassa, joka pelkästään läsnäololla saa sut hymyilemään.

8 kommenttia:

  1. oi vitsit mikä fiilis tuli tän lukemisesta! oon ite ihan samanlainen pohdiskelija ja koen "overthinking"in sekä suurena voimavarana että myös taakkana. joskus kun pitäis antaa mennä vaan ilman sen suurempaa mietiskelyä! tosiaan pari pointtia vielä: seurustelevana ihmisenä omaan sellasen mielipiteen, että täytyy osata olla myös yksin ja itsensä kanssa onnellinen että voi todella olla sitä myös toisen kanssa MUTTA allekirjoitan vikan "sydänlauseesi" täysin: ihanan ihmisen seura tuppaa lähes poikkeuksetta tekemään onnelliseksi. rakkaus on mieletön ilonlähde ja onneki sillä on monia eri muotoja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että ihana kuulla! Jep tota tulee kyllä itsekin harrastettua ja joskus just turhan useinkin..:D Joo toi on kyllä täysin totta, oon samaa mieltä tossa että pitää osata olla myös ittensä kanssa. Mutta niin kun sanoit, sitä rakkauttahan voi saada monesta muustakin, kun vaan siitä parisuhteesta. Kiitos tooosi paljon kommentista :)

      Poista
  2. Tulipas hyvä mieli tätä postausta lukiessa. Mäkin mietin usein onnellisuuteen liittyviä asioita ja oon sitä mieltä, et ihminen omalla ajattelullaan ja käytöksellään voi saada onnen sisälleen. Siihen ei tarvita uusia mageita kenkiä tai lomamatkaa, vaan elämäntyylin, jossa osaa nauttia elämän pienistä iloista ja ajatella mahdollisimman usein positiivisesti.

    Haluun myös kommentoida tota rakkausasiaa, sillä vaikka en kovin pitkään viel oo elänyt oon rakastanut koko sydämeni pohjasta ja kokenut aika pitkän parisuhteen. Tottakai rakastuminen saa sun olos tuntumaan hattaralta ja onnellisemmalta kun mikään muu, mut se ei suinkaan oo ainut asia. Rakastuminen myös satuttaa enemmän kun mikään muu ja sen takia onnellisuuttaan ei sais ikinä perustaa rakastamiseen tai toiseen ihmiseen.

    Tärkeintä on mun mielestä nauttia elämästään mahdollisimman hyvin ja paljon niiden asioiden kautta, jotka on just nyt tässä, eikä miettiä mikä vois olla toisin! :) Tulipas pitkä kommentti haha

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja mulle tulee hyvä mieli näistä kommenteista!! Samaa mieltä kyllä, se onnellisuus ei tuu hakemalla vaan ajattelutavalla. Sitä meinasinkin tolla otsikolla "onnellisuus on suhteellinen käsite", koska onnellisuus on niin monimuotosta ja sitä pysyvää onnellisuutta ei just noilla hetkellisillä rahan tuhlauksilla saa.
      Mä oon koittanu ite pysyä aina ehkä vähän turhankin itsenäisenä, koska en just halua perustaa mun onnellisuutta olemalla riippuvainen kestään toisesta. Mut tottakai olis ihanaa kokea jotain noin vahvaa, ja vaikka se ottaa niin varmasti myös antaa ja paljon.
      Vika lause tiivistää kyllä aika hyvin että mistä koko hommassa on kyse, kuhan vaan muistais ton säännön aina.. Kiiiiitos paljon kommentista! :)

      Poista